قابل توجه متقاضیان تدوین پایاننامه یا رساله علمی:
طلاب محترمی که جدیداً قصد تدوین پایاننامه دارند باید از طریق پیشخوان-نجاح (آموزش) سامانه پایاننامهها و رسالههای علمی اقدام نمایند.
توضیحات زیر مخصوص کسانی است که قبل از تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۰۱ اقدام به تدوین پایاننامه نمودهاند.
- نکته: در خصوص طلابی که موضوع آن ها از قبل مصوب شده، فرمهای مربوط به هرکدام از مراحل را دانلود نموده، اطلاعات درخواستی را تایپ کرده و نسخه تکمیل شده را از طریق ایمیل Madarej@ismc.ir به اداره امور پایاننامهها ارسال نمایند.
- هرگونه اطلاعرسانی به متقاضیان، تنها از طریق شماره تلفنهای موجود در پرونده آنان صورت میگیرد، لذا الزامی است هرگونه تغییر شماره تماس، به اداره امور پایاننامهها اطلاع داده شود، در غیر این صورت مسئولیت تأخیر در اطلاعرسانیها بر عهده طلبه میباشد.
- در صورت نیاز به تماس با اداره امور پایاننامهها با شماره ۰۲۵۳۳۱۳۳۳۴۸ تماس حاصل فرمایید.
تدوین پایان نامه/ رساله علمی
طلاب واجد شرایط زیر میتوانند جهت انتخاب موضوع پایان نامه/ رساله علمی، اقدام نمایند:
- سطح سه:
- تکمیل دروس کتبی و شفاهی پایه ۱۰ با حداقل معدل ۱۴(طلاب مراکز تخصصی از این شرط مستثنی هستند)؛
تذکر: طلاب مراکز تخصصی سطح سه می توانند با ارائه گواهی مبنی بر گذراندن یک دوم دروس خود، اقدام به انتخاب موضوع نمایند و تا جلسه دفاع فرصت دارند نسبت به تکمیل دروس سطح خود اقدام نمایند.
- سطح چهار:
- داشتن مدرک سطح ۳؛
- متقاضیان تدوین رساله سطح چهار رشته فقه و اصول می توانند با قبولی در دو دوره مصاحبه علمی درس خارج فقه و اصول و فارغ التحصیلان سطح چهار مراکز تخصصی بایک دوره مصاحبه علمی درس خارج فقه و اصول نسبت به اخذ موضوع اقدام نمایند ولی باید تا قبل از برگزاری جلسه دفاع نسبت به تکمیل مصاحبه های باقی مانده و کسب معدل حداقل ۱۴ اقدام نمایند.
مراحل تدوین پایان نامه و رساله علمی
مرحله اول: تکمیل و ارسال فرمهای اطلاعات فردی، پیشنهاد موضوع و اساتید راهنما و مشاور
متقاضی تدوین رساله سطح چهار، موظف است هم زمان با ارائه موضوع، استاد راهنما و مشاور را معرفی نماید اما در سطح سه نیازی به معرفی استاد مشاور نیست.
تذکر۱: تنها در صورت پیشنهاد استاد راهنما و تایید گروه علمی، معرفی استاد مشاور برای سطح سه، الزامی است.
در مرحله پیشنهاد موضوع، متقاضی باید دو موضوع که هر دو مرتبط با یک رشته علمی(هر دو اصولی یا فقهی یا حقوقی یا تفسیری و…) هستند را بطور جامع و گویا و در کمتر از ۱۰ کلمه و به صورت جمله خبری پیشنهاد دهد؛ که با تایید و امضای استاد، در گروه علمی، بررسی می شود. (ارائه فرم به صورتword الزامی است)
تذکر۲: موضوع پیشنهادی نباید توسط فرد دیگری، ارائه شده باشد.
متقاضیان محترم، موضوعات پیشنهادی خود را ابتدا باید با اساتید راهنما و مشاور مدنظر خود در میان بگذارند و در صورت مساعد بودن نظر آنها، موضوعات را به صورت تایپ شده در فرم مربوطه (ارائه فرم به صورت word الزامی است)، ثبت کرده و به امضاء اساتید برسانند و ارسال نمایند.
برای دانلود فرم اطلاعات فردی، اینجا را کلیک کنید.
برای دانلود فرم پیشنهاد موضوع و استاد راهنما اینجا را کلیک کنید.
برای مشاهده موضوعات اخذ شده توسط افراد دیگر برای پایان نامه سطح سه و چهار، اینجا را کلیک کنید.
در صورت عدم همکاری لازم توسط استاد راهنما، طلبه موظف است موارد عدم همکاری را به دبیر گروه علمی، اطلاع دهد تا با طرح در گروه علمی، تصمیم گیری لازم به عمل آید.
در صورت انصراف استاد راهنما یا مشاور، متقاضی موظف است فرم امضا شده انصراف استاد را ارسال و استاد راهنما یا مشاور جدید معرفی نماید.
برای دانلود فرم انصراف استاد از راهنمایی یا مشاوره اینجا را کلیک کنید.
متقاضی، اساتید راهنما و مشاور را از لیست اساتید مصوب، انتخاب و شماره تماس آنها را از واحد مربوطه (۳۳۱۳۳۳۴۸-۰۲۵) دریافت می نماید.
برای مشاهده لیست اساتید مصوب به تفکیک رشته، اینجا را کلیک کنید.
متقاضیان در صورتی می توانند اساتید خارج از لیست مصوب را پیشنهاد دهند که استاد پیشنهادی، در گروه علمی به عنوان استاد راهنما مورد تایید قرار گیرد.
برای مشاهده شرایط و مدارک مورد نیاز برای جذب به عنوان استاد راهنما و مشاور، اینجا را کلیک کنید.
مرحله دوم ـ تدوین طرح
در صورت تصویب موضوع و استاد، متقاضی موظف است طی مدت ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ تصویب موضوع، طرح خود را با هدایت و راهنمایی اساتید راهنما و مشاور به صورت تایپ شده(word)، تکمیل و پس از اخذ نظر و امضای آن ها، به اداره امور پایان نامه ها، ارائه نماید.
تذکر: در صورتی که پایاننامه، دارای استاد مشاور باشد، تأیید طرح پایاننامه، توسط استاد مشاور نیز الزامی است.
برای دانلود فرم طرح، اینجا را کلیک کنید.
برای دانلود شیوه نامه نگارش طرح پایاننامه / رساله علمی، اینجا را کلیک کنید
در صورتی که گروه علمی، طرح را نیازمند اصلاح بداند، متقاضی موظف است حداکثر طی مدت ۳۰ روز پس از ابلاغ نظر گروه، اصلاحات را با نظارت اساتید راهنما و مشاور انجام داده و ارسال نماید.
پس از تصویب طرح در گروه علمی، هرگونه تغییر در موضوع یا طرح مصوب، پس از موافقت استاد راهنما و ارائه دلایل، منوط به تأیید گروه علمی است.
مرحله سوم ـ تدوین پایان نامه/ رساله علمی
مهلت تدوين پایاننامه سطح سه از تاریخ تصويب موضوع تا ارسال فایل نهایی جهت برگزاری جلسه دفاع، حداقل ۶ ماه و حداکثر ۱۸ ماه و برای رساله علمی سطح چهار، حداقل ۹ ماه و حداکثر ۳۶ ماه مي باشد.
تذکر۱: در صورت تقاضای تمدید مهلت(قبل از اتمام مهلت قانونی) تنها در صورت تایید استاد راهنما و تصویب گروه علمی مربوط، مهلت تدوین پایان نامه، حداکثر تا یک سال قابل تمدید خواهد بود.
برای دانلود فرم درخواست تمدید مهلت، اینجا را کلیک کنید.
تذکر ۲: عدم ارائه پایاننامه/رساله علمی در فرصت مقرر، به منزله انصراف، تلقي شده و موضوع مصوب در اختیار طلبه دیگری قرار داده می شود.
متقاضی موظف است، پایاننامه/رساله علمی را بر اساس شیوهنامه نگارش پایاننامه/رساله علمی تدوین نماید.
برای دانلود دستورالعمل تدوین پایاننامه/ رساله علمی، اینجا را کلیک کنید.
مراحل ارسال و تایید پایاننامه/رساله علمی به شرح زیر میباشد:
- فایل نهایی word پایاننامه/رساله علمی (جهت مشابهت یابی کمتر از سی درصد)، به همراه فرم تأییدیه اساتید راهنما و مشاور جهت برگزاري جلسه دفاع، تکمیل و ارسال می شود؛
برای دانلود فرم تاییدیه اساتید راهنما و مشاور جهت برگزاری دفاع، اینجا را کلیک کنید.
- پس از تایید مشابهت یابی، پرونده نویسنده جهت تعیین داوری به گروه علمی ارسال می شود؛
- فایل تعهد اصالت اثر(جهت ثبت در پرونده) و پرینت پایان نامه/رساله علمی(جهت ارسال به داور) به صورت هم زمان توسط نویسنده، به واحد مربوط ارسال می شود؛
برای دانلود فرم تعهد اصالت اثر، اینجا را کلیک کنید.
تذکر: مدت زمان بررسی پایان نامه/رساله علمی توسط استاد داور حداکثر ۳۰ روز میباشد.
- پس از تایید قابل دفاع بودن پایان نامه/رساله علمی توسط استاد داور، جلسه دفاع، توسط دبیر هماهنگ شده و زمان تشکیل جلسه، اطلاع رسانی می شود.
موارد زیر به عنوان تخلف طلبه محسوب شده و باعث ابطال مدرک می شود:
- استفاده کامل یا بخشی از آثار تالیفی یا تحقیقی دیگران بدون ارجاع و ذکر نام صاحب اثر در پایاننامه؛
- عدم رعایت حقوق و مالکیت معنوی افراد دخیل در پایاننامه/رساله علمی و چاپ نتایج تحقیق توسط طلاب و استادان در قالب کتاب و مقاله بدون هماهنگی و اخذ مجوز از مرکز مدیریت حوزههای علمیه؛
- نگارش پایاننامه/رساله علمی توسط غیر و به کارگیری افرادی برای تدوین پایاننامه؛
- ارائه پایاننامه/رساله علمی مراکز دیگر یا ارائه پایاننامه/رساله علمی حوزوی به مراکز دیگر.
مرحله چهارم ـ جلسه دفاع
بررسي نهايي پایان نامه/رساله علمی، در جلسه دفاع و توسط هيأت داوران متشکل از: اساتید راهنما، مشاور و داور صورت مي گيرد و نماينده مدارج علمي نیز به عنوان دبیر در جلسه حضور می یابد.
فرايند برگزاري جلسه دفاعيه بدین صورت ميباشد:
- نويسنده، پيرامون مطالب مطروحه در پایان نامه/رساله علمی خود، توضیحاتی ارائه مي نماید؛
- داور یا داوران به اظهارنظر می پردازند؛
- نويسنده و اساتید راهنما ومشاور، از مطالب مطروحه دفاع مي کنند؛
- هيأت داوران، هرکدام نمرهای را اختصاص می دهند که نمره نهایی از میانگین نمرات اعطایی به دست می آید.
در صورتي که هيأت داوران، اعطای نمره قبولی را منوط به انجام اصلاحات بدانند، نویسنده موظف است اصلاحات مورد نظر را با هدایت و راهنمایی اساتید، اعمال نموده و پس از کسب تاییدیه و امضای آنان، به واحد مربوطه تحویل دهد.
تذکر: درخصوص رساله علمی سطح چهار، درصورت تشخیص هیأت داوران، جلسه پیش دفاع تشکیل می شود.
نمره جلسه دفاع به شکل زیر تبدیل به درجه می شود:
نمره ۱۸ و بالاتر = عالی
نمره ۱۶ تا ۹۹/۱۷ = خوب
نمره ۱۴ تا ۹۹/۱۵ = قبول
نمره کمتر از ۱۴ = مردود
پس از قبولی در جلسه دفاع، نویسنده موظف است موارد ذیل را تهیه و به اداره امور پایان نامه ها تحویل دهد:
- دو نسخه از پایان نامه/رساله علمی با آخرین اصلاحات به صورت دورو چاپ شده باشد و صحافی شده با جلد گالینگور(سطح سه با جلد سبزرنگ و سطح چهار با جلد آبی رنگ)؛
- فایل word و pdf نسخه نهایی اصلاح شده؛
- امضای استاد جهت تایید اصلاحات.
برای دانلود فرم تایید اصلاحات، اینجا را کلیک کنید.
در صورت کسب درجه مردودی در جلسه دفاع، نویسنده می تواند همان موضوع یا موضوع دیگری را پیشنهاد دهد. ادامه کار بر روی همان موضوع قبلی و تکمیل آن یا تدوین پایان نامه/رساله علمی با موضوعی جدید، بستگی به نظر گروه علمی مربوطه دارد.
تذکر۱: طلاب محترم جهت اخذ مدرک باید از طریق پیشخوان(پنل شخصی- ثبت نام مدرک مدارج علمی) اقدام کنند.
تذکر۲: طلاب گرامی موظفند تا قبل از ثبت نام جهت اخذ مدرک، عکس معمم خود را در پیشخوان به روزرسانی و در صورت هرگونه تغییر در شناسنامه، آن را ثبت نمایند؛ در غیر این صورت، هر گونه اشتباه شناسنامه ای در صدور مدرک بر عهده طلبه خواهد بود و در صورت عدم وجود عکس مناسب نیز، مدرک علمی برای ایشان چاپ نخواهد شد.